INTERESTING PLACES TO VISIT IN LANGKAWI - FROM ALIEN TO BLOGGER

Tuesday, November 6, 2018

INTERESTING PLACES TO VISIT IN LANGKAWI

Hey you all....this time aku ada nak share kan sedikit tempat tempat yang menarik yang korang mungkin belum pernah pegi lagi, tempat ini hanya di Malaysia dan hanya terdapat di Pulau Langkawi.

NO.1 - KOTA MAHSURI 

Tidak asing lagi bagi sesiapa sahaja yang datang ke Langkawi ni mesti akan melawat ke Kota Mahsuri ni bagi mengetahui sedikit sebanyak tentang Mahsuri.




Dekat sini korang akan tahu siapakah itu Mahsuri ? kenapa cerita Mahsuri ni menjada sejarah di Langkawi...dan macam macam lagi pasal Mahsuri yang korang boleh tahu bila korang datang melawat ke tempat bersejarah ni.

Semua barangan dan rumah Mahsuri masih lagi dikekalkan supaya generasi akan datang berkesempatan melawat ke Kota Mahsuri ni.



Makan Mahsuri juga di jaga dengan rapi kerana ianya menjadi suatu tarikan pelancong yang datang ke sini dan ianya perlu dijaga kerana ini adalah salah satu tempat yang bersejarah di Pulau Langkawi.




Di sini masih lagi terdapat telaga Mahsuri, dikatakan telaga mahsuri ini mempunyai khasiat yang tersendiri. Jikalau membasuh muka dengan air dari telaga ini boleh menjadi awet muda sebagaimana Mahsuri yang dikatakan sangat jelita pada zamannya.

NO.2 - LANGKAWI 3D ART & 6D CINEMOTION

Salah satu tempat yang harus dilawati ketika korang berada di Langkawi ni....




Semua lukisan di dalam 3D Art Langkawi ni adalah hasil daripada tangan sendiri, bukan pakai mesin ke apa ke okay...semuanya adalah hand painted okay. Hebat bukan ? Kalau dah hasil seni dairpada tangan dah bole jadi macam ni sangat real dan sangat detail lukisan dia.




Kalau korang ingin nak jadi manusia bersayap sementara boleh laa datang dah bergambar di 3D Art Langkawi ni.

Di sini ada juga 6D Cinemotion iaitu wayang yang ada special effect...korang akan duduk atas kerusi yang sudah di sediakan dah dia akan bagi setiap seorang satu 6D glasses untuk special effect. Di dalam cinema tu korang boleh nampak macam real depan mata benda tu timbul, kerusa korang akan bergerak ikut cerita di skrin, bergegar, ke depan,belakang,kiri,kanan so korang akan rasa seakan akan di dalam cerita itu sendiri...sangat seronok 😃😃😃




NO.3 - CROCODILE ADVENTURE LAND 

Crocodile Adventureland Langkawi is located on the road to Teluk Datai Bay, about half an hour journey from Kuah Town and 20 minutes’ drive from Langkawi International Airport. Established in 1993 and a Geopark Partner of UNESCO Global Geopark, Crocodile Adventureland Langkawi is also registered with the Convention on International Trade and Endangered Species. Undoubtedly the top among the must visit places in Pulau Langkawi, this  place has the largest collection of crocodilians with nearly 4000 crocodiles from young to more mature specimens such as Tomistoma, Siamese, Guinea and Saltwater crocodile (Buaya Tembaga). 






Hanya terdapat di Langkawi sahaja...di sini sahaja telah terdapat sebanyak 4000 ekor buaya dari perlbagai jenis dan umur. Tempat yaang sangat menarik bagi keluarga yang ingin membawa anak mereka supaya dapat tahu serba sedikit tentang kehidupan buaya, jenis jenis buaya dan banyak lagi ilmu yang boleh dapat di sini. 





Sesiapa yang berkunjung di sini akan diberikan kesempatan untuk memancing buaya. Haa mesti terkejut kan bila dengar mancing buaya...sebenarnya bukan mancing betul betul pon...dia hanya kita diberikan satu kayu yang diikat dawai dan dihujung dawai tu ada isi ayam so kita diberikan kesempatan memberi makan kepada buaya dengan cara macam memancing..hehehe. Kalau mancing betul betul korang nak ke makan daging dia? hahaha





Waktu ni kita orang semua sedang menyaksikan satu pertunjukan yang berani mati oleh pihak Crocodile Adventure Land dimana salah seorang performer yang berada di dalam kandang bersama buaya yang sangat besar dan memasukkan tangan dia ke dalam mulut buaya itu. 

Dan tak cukup dengan persembahan macam itu je...dia boleh baring pulak atas buaya tu..memang gila berani ah kalau dia ngap kau memang bye bye laa..hahahaha. Walau apa pon kita orang sangat terhibur dan salute dengan show dan keberanian staff Crocodile Adventure Land tu. 

* For more info korang boleh klik link di bawah ya...semua info ada didalam website dia orang. Thank you 😘😘😘


KOTA MAHSURI - http://www.mplbp.gov.my/ms/pelawat/destinasi-menarik/kota-mahsuri

3D ART LANGKAWI - http://www.panoramalangkawi.com/3d-art-langkawi/

CROCODILE ADVENTURE LAND - http://www.crocodileadventureland.com/index.php

Share with your friends

1 comment

Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain.
Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh
menghubungi saya okay.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan.
Ia boleh berubah tanpa perlu sebarang pemberitahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.